Forbidden Dream:10 minuter lågbudget Cyberpunk

( Ja ja, jag vet att inte cyberpunk är synonymt med postapokaylps.

I många fall finns knappt ens några likheter alls. Postapokalyps kan handla om livet efter en jordbävning medans cyberpunk per defination måste vara ”low life – high tech”. Ni vet, cybernetiska implantat, androider, droger, freedom fighters korrupta snutar, stora multinationella jätteföretag som tagit över politiken och styr folks liv, VR (virtual reality), anarkistiska hackers, cool teknik och feta datorer. Ja, ni förstår. Annars får ni läsa några Gibson böcker eller kolla in Blade Runner och Johnny Mnemonic.

Min poäng är i varje fall att jag gillar Cyberpunk lika mycket som Postapokalyps och vet rätt många andra som känner likadant, därav kommer jag även ge cyberpunk lite plats är på wastelandz, även fast det inte är samma sak. )

Nu till det inlägget egentligen skulle handla om.

Forbidden Dream, en tiominuters kortfilm jag vill tipsa om. Den är extremt lågbudget men lyckas ändå få med de allra flesta  dystopiska, postapokalyptiska och cyberpunkiga klyschorna, vilket jag bara ser som positivt. Specialeffekterna är söta för att vara så pass billigt och allt har en trevlig stämning, plus att huvudkaraktären som spelas av ”Amanda” är rätt snygg. Skådespeleriet är inte det bästa men det kan man leva med. Jag tycker att det helt klart är en trevlig liten film, som dock kunde mått bättre av lite musik, men absolut sevärd. Jag skulle verkligen vilja se mer sånt här i samma stil.

~ av Jonas på 2010/02/28.

Kommentera

 
