Wastelandz framtid, ”Tryggare kan ingen vara” och lite Twilight Zone

Nu var det ett tag sen jag skrev något här, alldeles för länge sen. Jag skulle egentligen ta en veckas skrivpaus pga lite grejer jag hade att göra, när jag var klar med det kom det mer saker och jag har blivit tvungen att prioritera bort Wastelandz helt, vilket i sig känns rätt deppigt för att jag verkligen gillar den här bloggen och att det faktiskt verkar finnas ett visst intresse för den (70 fans på facebook i skrivande stund är inte helt dåligt tycker jag).

Jag har inte riktigt tiden för att sätta mig ned och skriva på samma sätt längre. Jag antar även att intresset svalnar om det inte blir så mycket inlägg. Därför vore det så fantastiskt trevligt om någon ville hjälpa till och skriva något inlägg här, då och då, eller hur mycket som helst för den delen. Så att man kunde upprätthålla ett visst ”flow” av inlägg.  Aja, vi får se hur det går. jag ska fortsätta försöka ta mig tid och skriva så mycket jag känner att jag orkar och har tid med.

Wastelandz ska med andra ord absolut inte ses som nedlagd.

Tryggare kan ingen vara

För ett tag sen skrev jag ett inlägg om den lilla fina filmen When the Wind Blows. När jag skrev inlägget hade jag tyvärr inte läst serieboken utan nöjde mig kort och gott med att se filmen och läsa på lite.

När jag var uppe i Hälsingland och hälsade på mina föräldrar över påskhelgen visade det sig till min stora förvåning att den stod att finna i deras bokhylla om än under den svenska översättningen Tryggare kan ingen vara av Jann Westrup. Vanligtvis brukar jag försöka att alltid om möjligt läsa litteratur på orginalspråket eftersom lite känsla och små extradimensioner i texten kan gå förlorade i översättningen. Men eftersom den fanns där kunde jag lika gärna läsa den.

Historien är exakt densamma som i filmen, eller ja, tvärtom om man ska vara petig, den tänker jag inte skriva något om här utan den får man läsa själv, eller lite kort om i When the Wind Blows-inlägget. Jag blev mycket positivt överaskad hur pass bra översättningen faktiskt ändå var. When the wind blows funkar rätt bra på svenska också. Egentligen finns det inte så mycket att skriva. Det mesta är sig likt. Den är fint tecknad, den naivt gulliga men ändå smått cyniska humorn är bibehållen. Min favoritdel i boken är nog när bomben faktiskt smäller och hur det gestaltas på ett mycket enkelt men genialiskt sätt. Läs den om du skulle komma över den.

Twilight Zone: Time Enough at Last

Jag har börjat se på Twilight Zone. Efter en hel del nattsuddande med tv4 science fiction så fattade jag kärlek till denna märkliga serie. Twilight Zone är så pass välkänt och har gått från och till sen 1959 så den behöver knappast någon större introduktion, men för den som lyckats undgå detta mästerverk så är hela serien helt enkelt en massa lösryckta och fristående historier, som inte alls hänger ihop annat än att de utspelar sig mer eller mindre i Twilight Zone, där allt är möjligt. På grund av detta handlar alla avsnitt om extremt olika saker, allt mellan himmel och jord.  Själva ”grejen” är att avsnitten är rätt korta och ofta har en twist.  Jag gillar det som fan.

Men till saken.

Jag håller på att se igenom hela Twilight Zone från början (alltså season 1 från 1959) och i den första säsongen möttes jag faktiskt av ett avsnitt med en post-apokalyptisk touch. Det är avsnitt nr. 9 Time Enough at Last.

Det utspelar sig i en stad i något land. Vi får följa en herre vid namn Henry Bemis vars största passion i livet är att läsa. Han älskar det så innerligt och slänger sig över allt han kan hitta, poesi, litteratur, tidningar, ettiketter på ketchupflaskor, verkligen allt. Problemet är att hans fru Helen inte låter honom läsa hemma, hon förstör och gömmer hans böcker och tidningar och gör verkligen allt för att förhindra hans läsande. Detta gör att han låter sin passion gå ut över sitt rätt bra bankjobb, han läser så mycket han bara kan på arbetstid, något hans chef upptäcker och ogillar mycket starkt. En dag beger han sig som vanligt på sin lunchrast ned i bankens källare för att sätta sig och läsa och äta i ett valv. Medans han sitter där och njuter i godan ro och smäller en atombomb utanför.

Efter smällen förundras Henry över att han över att han lever och inser snabbt att världen som han kände den ligger i spillror och att alla han känner är döda. Han vandrar runt och känner sig mycket ensam och övergiven. Han har mycket mat och mår fint fysiskt men en dag hittar han en revolver och beslutar sig för att ta sitt liv, i samma stund upptäcker han stadens bibliotek. Han släpper revolvern och går dit och finner till sin stora glädje att många av böckerna klarat sig och går att läsa. Hans liv har åter fått mening och han har ÄNTLIGEN tid att läsa.

Twisten som  kommer tänker jag inte avslöja.

Jag tycker som sagt att det är riktigt bra grejor och misstänker att det kommer fler post-apokalyptiska avsnitt framöver, om det är något jag tycker är värt så postar jag det här.

Det roliga är att de obligatoriska twistarna kan vara nästan lite vad som helst. I det här avsnittet är det mest bara helt random och anspelar på ödets elaka ironi, ibland är det teknik eller sciencefiction relaterat, ibland är det helt religiöst eller bara mystiskt och i vissa fall kan man även dra paralleller till fantasy.

Jag hoppas att fler avsnitt har samma post-apokalyptiska touch och känsla.

Detta inlägg är ett litet bevis på att den här bloggen fortfarande lever. Jag ska som sagt försöka skriva så fort jag känner att jag har tid och ork. Och återigen, är det någon därute som är sugen på att skriva så är det bara att höra av sig.


Don’t feed the Yao Guai.

~ av Jonas på 2010/04/15.

3 svar to “Wastelandz framtid, ”Tryggare kan ingen vara” och lite Twilight Zone”

  1. Måste då reckomendera Futuramas parodi av det avsnittet; se det dock inte förrän efter man har sett Twilight Zones avsnitt då det spoilas annars.

    • Haha, underbart! Det måste helt klart ses omgående. Tusen tack för tipset.

  2. […] This post was mentioned on Twitter by maktfri and wastelandz, wastelandz. wastelandz said: Nytt inlägg. Bloggens framtid. When the wind blows (tryggare kan ingen vara) och lite Twilight Zone http://bit.ly/aWMwzJ […]

Kommentera

 
