Waterworld

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den här filmen. Jag står och väger om den förtjänar ”dålig film”-taggen eller inte?

Waterworld är nog för många  och undertecknad inkluderad, en film som man såg när man var yngre (den kom 1995) och tyckte den var otroligt fräck. Sen uppmärksammades man om den igen ett par år senare. Ser  om den och tycker plötsligt inte att den var  så häftig som man minns den. Jag har en teori om att man aldrig ska se om filmer man minns som bra från sin ungdom.

Som ni kanske anar tycker jag inte att Waterworld är så himla bra. Men jag måste erkänna att den till viss del formade mitt post-apokalyptiska intresse i unga år, plus att Kevin Costner var en av mina favorit actionhjältar, antagligen mest på grund av den där filmen han spelade Robin Hood.

Till saken så känner jag mig skyldig att skriva lite om Waterworld ändå. Om inte annat för att kompensera upp lite för all post-nukelär-atombombs-romatik på bloggen.

Waterworld kom 1995 och är regisserad av Kevin Reynolds och skriven med hjälp av Peter Rader and David Twohy. Kevin Costner är huvudrollsinnehavare som mutanten ”The Mariner” som har anpassat sig till sin omgivning och kan andas undervatten, simma sjukt bra och lite sånt.

Världen har i vanlig ordning fallit. Någon gång in i framtiden har samtliga polar-isar smältit genom global uppvärmning(?). En del människor överlevde den stora översvämmningen och driftar nu omkring i en vattenvärld på jakt eter förnödenheter som mat, bättre båtar eller flottar, fiskeredskap eller vapen.

Enligt en myt så existerar en plats som kallas ”dryland”, och det är denna plats alla drifters letar efter och hoppas existerar. Med en längtan att kunna slå sig ned till ro på torra fasta land och slippa kämpa för sitt liv var eviga dag.

”The Mariner” räddar av en slump en kvinna och en flicka efter att en atoll han besökt blivit attackerad av smokers, som är elaka pirater. Han upptäcker att flickan har en mycket speciell tatuering som kan leda dom till ”dryland”. Sedan blir dom tillfångatagna hos piraterna som vill avrätta ”The Mariner” för att han är mutant och sedan sätter såklart actionäventyret igång.

På det stora hela är det kanske inte en jätteimponerande film, men gillar man post-apokalyps borde man i alla fall ha sett den en gång. Av någon skum anledning har Waterworld lite kultstatus också. Hmm. Jag tror den hade kunnat vara bättre om det vore råare och mer seriös i stämning. Men jag tror inte heller den riktar sig till post-apokalyps fans heller.

~ av Jonas på 2010/04/15.

Ett svar to “Waterworld”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by wastelandz. wastelandz said: Nytt inlägg om den smått kultförklarade och småroliga filmen Waterworld http://bit.ly/cVNnJn […]

Kommentera

 
