City of Illusions

En bekant rekommenderade City of Illusions, skriven av Ursula K. Le Gui år 1967, till mig och fick boken att framstå som extremt post-apokalyptisk på alla sätt och viss. Jag blev självklart peppad och tog mig igenom den. Nu i efter hand visade det sig att den inte var särskilt efter-domedag-aktig alls utan att det mer renodlad science fiction, vilket  jag förvisso inte har något emot alls. Jag övervägde om jag överhuvudtaget skulle skriva om boken häro ch bestämde mig till slut för att göra ett litet inlägg om den, bara för att jag tog mig igenom den och ständigt väntade på den där åtråvärda domedagsstämingen.

City of Illusions utspelar sig på jorden, någon gång rätt långt in i framtiden i ”the Hainish Cycle”. Boken är den tredje i en serie av sex fristående böcker. Det urspelar sig på jorden en väldigt lång tid efter att jordens och människans civilisationer fallit. Människorna har gått tillbaka att leva som de gjorde före industraliseringen och städernas glansdagar. Människorna lever mer eller mindre primitivt i små stammar ute i vildmarken. Det finns bara en enda stad på jorden och den heter Estrel som styrs av de mäktiga och mystiska Shing som styr världen genom kunskap. Dom håller världen i kontroll med sina ”mindpowers”. Typ telepati och liknande.

Vi får följa en man som ges namnet Falk. Han kommer en dag vid medvetande när han vandrar omkring i en skog, han har inget som helst minne vem eller vad han är, vart han kommer ifrån och har tappat alla sina kunskaper. Han är också helt naken med undantag av en ring på ett finger. Han ser ut som en vanlig människa men har helt alien-gula ögon. En liten stam hittar honom och döper honom till Falk (som i gul) han bor hos dem under ett par år och de lär honom allt de kan. Språk, jordens historia, hur Shing styr världen genom rädsla från Estrel osv. En dag bestämmer Falk sig för att ge sig iväg på en lång vandring till Estrel för att söka sanningen om sig själv och världen och saker visar sig inte vara vad de ser ut att vara.

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om den här boken.  Jag gillar science fiction som fan men hade nog tyckt bättre om den här boken om jag inte hade haft stora post-apokalyps förväntingar på den. För jag tycker faktiskt att den är helt ok, men ibland blir det för mycket mysticism, vilket blir tröttsamt. Telepati och liknande, visst det är möjligt att en utomjordisk ras skulle kunnat utveckla dessa förmågor i sin evolutionära process men jag vet inte om det riktigt hör hemma i detta forum. Sen tycker jag även att det blir lite för mycket jag ljuger att lögnen är en lögn, fast nu ljög jag, speciellt från Shing. Tanken är nog att det ska vara lite ”smart” och fräckt men det känns också mest bara tröttsamt.

Men visst det är en trevlig liten bok, men inget mer och ha för allt i världen inga förhoppningar på något domedagsfokus om du skulle få för dig att vilja läsa den.

~ av Jonas på 2010/04/28.

Kommentera

 
