Equilibrium

Här kommer det mer totalitär dystopi.

Jag är medveten om att Equilibrium kanske inte direkt är världens bästa film men jag tycker faktiskt rent ärligt att den har oförtjänt dåligt rykte. Anledningen till detta tror jag är att folk ser den som en actionfilm och skiter i eventuella budskap som faktiskt finns i såna här filmer. Men sen är jag är stor sucker för Christian Bale också.

Därav tänker jag faktiskt ge Equilibrium några rader i rampljuset i Wastelandz.

Equilibrium kom  ut 2002 och är skriven och regisserad av Kurt Wimmer.

Equilibrium utspelar sig i en mörk framtiden i en värld där känslor, konst och kultur är förbjudet. Känslor anses av partiet vara det som får folk att bege brott, skada och starta krig. Efter ett tredje världskrig insåg man att en förändring måste ske för att mänskligheten som ras skulle kunna överleva. Lösningen var att göra sig av med känslorna. Därför får varje medborgare ett antal doser med en medicin som helt hämnar det känslomässiga livet.

Vi får följa John Preston (Christian Bale) som arbetar som Clerics för systemet. Detta innebär att hans jobb är att se till att folk inte känner samt att söka upp och eliminera underground motståndsrörelsen som finns. Denna motståndsrörelse anser att det är känslorna som gör oss mänskliga och rebellerna samlar konst och kultur på hemliga platser för att mänsklighetens arv inte ska gå förlorad.

John Preston sköter sitt jobb och är noga med att ta sina doser.  En dag efter en räd visar det sig att han Kollega Partridge (Sean Bean) har slutat ta sina doser och han upptäcks läsa en skönlitterär bok. Preston tvingas döda honom för detta. Efter denna händelse kommer han i kontakt med en kvinna från motståndsrörelsen som sitter inspärrad och väntar på att dö. Han förhör henne och hon berättar om hur det är att känna. Hans tro på det totalitära systemet börjar vackla och han slutar ta sina doser för att sakta börja motarbeta systemet och samarbeta med rebellerna.

Jag tror det är viktigt att sätta på sig sina allra finaste dystopi-glasögon innan man ser den här filmen, speciellt om man inte är ett stort fan av action, som den här filmen faktiskt mest består av. Men så länge man har dystopi-glasögonen på i högsta hugg så tror jag de flesta som är inne på det här med en mörk framtid kan uppskatta Equilibrium.

Jag uppskattar personligen den här filmen av många skäl men har stor förståelse för de som inte samtycker. extremt mycket av det onödiga våldet och action-stuket hade lätt kunnat skalats bort i förmån för den rätt fina historien som ligger bakom det hela.

Första gången jag såg den kanske jag var 15 eller 16 år gammal så blev jag alldeles tagen och nästan gråtfärdig i scenen där Preston sliter bort plasten på sitt fönster hemma. Det är dom scenerna som gör filmen sevärd inte när han spöar 20 välutbildade skitstarka militärer med en hand.

~ av Jonas på 2010/04/28.

Kommentera

 
