The Book of Eli

Även Wastelandz måste ligga lite rätt i tiden och hålla lite koll på samtidspulsen. Därav är lite utav målet med den här bloggen att försöka vara uppdaterad med nya och kommande grejor, likväl som gamla 80-tals B-filmer och ännu äldre filmer och litteratur. Det här inlägget tillsammans med inlägget om Metropia får tjäna som ett litet bevis på att den här bloggen inte är helt efter.

The Book of Eli kom i år (2010) och är regisserad av bröderna Albert och Allen Hughes och skriven av Gary Whitta. Filmen har haft ett relativt stort genomslag, kanske främst i USA på grund av filmens tema. Den har både fått ris och ros, dissar och hyllningar och det verkar som man antingen hatar eller älskar Book of Eli. Eftersom det hela utspelar sig i en klassisk post-apokalyptisk värld så måste Wastelandz självklart inspektera för att se om det är något att ha.

The Book of Eli utspelar sig några år in i en förstörd framtid och det handlar om Eli, som spelas av Denzel Washington, en man som ensam vandrar genom USA åt väst och har gjort detta i drygt 30 år. Världen är totalförstörd och diverse laglösa gäng regerar i ödemarkerna och de små städer som fortfarande finns kvar. Varje dag är i vanlig ordning en kamp om överlevnad, vatten, mat och skor. Runt varje hörn lurar faran och de ondsinta gängen som inte skyr några medel att få det dem vill ha.

Eli har inte vandrat åt väst i 30 år för sitt eget höga nöjes skull utan anledningen till att han vandrar är att han bär något som kan rädda mänskligheten.  Sedan världen (= USA?) föll har mänskligheten tappat all moral och all tilltro till gud och religionen. I och med det stora kriget som orsakade förödelsen förstördes större delen av världens böcker. Då filmen utspelar sig är böcker skräp för de flesta, eftersom de flesta inte kan läsa, men vissa böcker som i detta fall den heliga bibeln, den sista till och med, som Eli bär kan vara ett mäktigt vapen för dem som vet hur de ska använda det.

Eli möter på ett gäng, tvingas gå från sin ickevåldsprincip och spöa gänget, sedan hamnar han i en stad där det råkar härska en man vid namn Carnegie (Gary Oldman) som länge letat efter Bibeln för att använda boken som ett maktredskap. Carnegie råkar få nys om att Eli bär biblen då hans dotter Solara (Mila Kunis, ni vet hon den jobbiga tjejen ”Jackie”  från That 70s Show) blir tvingad att vara med Eli och får höra honom be till gud. Osämja uppstår då Carnegie till varje pris vill ha boken från Eli, som tvingas fly fältet under våldsamma omständigheter, med hjälp av Solara. En lång jakt påbörjas…

Efter att jag sett klart filmen satt jag bara och gapade och visste inte riktigt vad jag skulle tro eller tycka. Min första tanke var att totalsåga filmen här eftersom det är så himla tydligt att filmens budskap och mening är att vara en Bible-pusher och helt enkelt promota kristendomen och bibeln som den enda vägen att gå när katastrofen är kommen. Jag valde att strunta i bashningen av filmen och istället vänta några dagar och tänka över det som var bra istället. Därav har jag medvetet valt att tolka filmens budskap på följande sätt för att det ska bli så soft som möjligt för alla inblandade:

Filmen betonar vikten av hopp, i detta fall i formen av rent kristen religiös tro. Jag väljer att tro att filmen speglar en värld helt utan hopp, förväntningar, längtan, etik eller moral. Sedan världen föll finns inte längre något att luta sig tillbaka mot. Det är laglöst och det är kaos. Det viktiga här är inte det religiösa utan att se hoppet som det viktiga och dessa människor ser hopp i bibeln därav är det positivt även om jag personligen tycker det är bättre att bygga hopp på annat än mytologiska sagofigurer och historier. Men fungerar det för dessa människor så anser jag det vara något positivt även om det i detta fall handlar om religion. Men till saken hör att jag tror man kan uppskatta The Book of Eli bättre om man går in med den inställningen så man slipper den religiösa-chocken som i alla fall jag fick. Eli ser hopp i bibeln även om han är djupt troende medans Carnegie endast ser den som ett maktredskap. Så tanken är väl snarare att man ska bygga något bra utifrån spillrorna från mänskligheten än att blint underkasta sig en diffus gud. Det är i varje fall så jag väljer att tolka det. Hade jag skrivit om filmen direkt efter att jag sett. utan att reflektera närmare över den, hade den däremot åkt på ”dålig film”-taggen.

Om man tolkar bort det religiösa eller helt enkelt ignorerar det så finns det faktiskt inte särskilt mycket att klaga på. Allt är väldigt snyggt miljömässigt och skådespelarna gör i överlag ett bra jobb med undantag av Mila Kunis som jag verkligen inte tål. Jag kan omöjligen ta henne seriöst. Annars har filmen allt man kan begära av en post-apokalyptisk film; laglösa brutala motorcykelgäng, den hårda introverta mannen, långa vandringar, fordon, action, brist på exakt alla nödvändiga varor, fräsiga vapen osv osv. Min personliga favorit är det fina gamla kannibalparet ute i öknen.

Och ska man försöka sig på att jämföra eller likna The Book of Eli med andra filmer så skulle jag säga att det blir något i stil med I am Legend (2007) möter Mad Max 2 möter The Road.

Det religiösa är såklart provocerande men står man ut med sånt så är det helt klart en sevärd film.

~ av Jonas på 2010/05/02.

2 svar to “The Book of Eli”

  1. Sedan jag såg filmen för någon/några vecka/-or sedan har jag väntat på att den skulle uppdagas här på Wastelandz. Bra genomgång av handlingen, dock lite för mycket spoiler när det kom till bibeln och dess vikt i handlingen då (som jag uppfattade det) det lurkade ett litet mysterium kring ”the book of Eli” och att man inte riktigt skulle förstå vad det handlade om förrän i början på slutet när allt började planas ut. Men det var som sagt bara hur jag uppfattade det.

    För övrigt en riktigt tuff och informationsrik blogg!

    • Jo, nu när jag läser inlägget så här i efter hand kanske det var lite väl mycket spoiler. Åh andra sidan tyckte jag det var jävligt uppenbart att det var bibeln det handlade om redan från början i filmen (utan att jag fått något spoilat för mig) så jag utgick nog lite ifrån att folk tänkte lika som mig. Men i övrigt har du en klar poäng.

      I övrigt, tack för berömmet. Det uppskattas =)

Kommentera

 
