Terminator

Jag har haft lite tid över mitt uppe i all stress och denna tid spenderade jag med att ha ett litet maraton där jag såg alla dom klassiska Terminator filmerna.  Jag tror jag aldrig någonsin träffat på någon som inte varit svag för åtminstone en av dom fyra filmerna, många jag känner dyrkar Terminator 2: Judgment Day mer än guld och gröna skogar. Den kom 1991 och det säger väl säg självt, folk i min ålder var då i den åldern att det man tyckte var häftigt då etsar sig in i en smak och fastnar för resten av livet. Trots att alla mina kompisar tjatade om 2:an när det begav sig så såg jag faktiskt den första filmen först och det är nog en bidragande anledning att jag gillar den bättre och blev lite smått besviken på uppföljaren.

Terminator filmerna är knappast alla 100% rent postapokalyptiska rakt igenom men jag tycker dom helt klart förtjänar ett inlägg här på bloggen ändå.

Terminator 1

Den första Terminator filmen kom redan 1984, alltså relativt tidigt. Terminator 1 är regisserad av James Cameron och skriven av honom och Gale Anne Hurd och detta är en så pass välkänd film att man knappast behöver göra några djupdykningar i handlingen.

Välutvecklade och avancerade datorsystem desginade att försvara länder börjar se människan som ett hot och gör uppror mot sina härskare. Detta resulterar i ett kärnvapenkrig som lämnar civilisationen och människorna i spillror. En motståndsrörelse under ledning av John Connor tar upp kampen för mänskligheten mot maskinerna. I ett kritiskt läge skickar Skynet och maskinerna en cyborg AKA Terminator (spelad av Arnold Schwarzenegger)  bak i tiden för att döda John Connor mor, Sarah Connor (Linda Hamilton).  Motståndsrörelsen skickar i sin tur tillbaka den unge Kyle Reese (Michael Biehn) för att skydda Sarah och säkra hennes ofödda sons framtid.

Terminator 1 är utan tvekan min favorit i kvadrologin. Som sagt så såg jag den före uppföljaren när jag var en liten yngel och har väl antagligen formats därutefter. Detta verkar jag dock vara rätt ensam om att tycka. Men så gillar jag 80-tals film också.

Det som jag gillar med Terminator 1 är att den är mycket mörkare och råare i känslan på något vis. Dessutom tycker jag faktiskt att Arnold gör ett bättre jobb som ond än god.

Dom fantastiska tillbakablickarna på framtiden (åh, tidsresor är så drygt) är otroligt snygga och väldigt estetiskt tilltalande på att post-apokalyptiskt vis. Jag skulle gissa på att framtidsscenerna från denna film formade mitt intresse för post-apokalyps och sådde ett litet frö när det bagav sig.

Terminator 2: Judgment Day

Uppföljaren kom ett par år senare 1991 och var filmernas film som alla mina kompisar pratade om under hela min uppväxt.  Terminator 2: Judgment Day har samma regissör men är denna gång skriven av honom och William Wisher Jr.

Det märks rätt väl att filmen riktar sig till en yngre publik till skillnad mot föregångaren. Det hela utspelar sig när John Connor (Edward Furlong) är 13 år gammal. Han är en arg och frustrerad smått kriminell yngling. Han ömma moder (åter igen Linda Hamilton) sitter inlåst på ett mental sjukhus efter att ha försökt spränga ett datorföretag. Sedan den första filmen har hon försökt göra allt i sin makt för att stoppa Skynets tillväxt. Den första Terminatorn som skickades tillbaka i tiden för att döda Sarah innan John ens var född misslyckades och nu gör maskinerna och skynet ett nytt försök genom att skicka tillbaka en ny modell T-1000 att döda John. Men den fiffiga motståndsrörelsen passar på att skicka tillbaka en T-800 som dom fångat in och programmerat om för att skydda John.

Det är som sagt riktat till en yngre publik. Allt är väldigt mycket mer lättsamt och mycket mer humor och comic relief. Dessutom är det lätt som en ung man runt kanske 10 – 12 år att identifiera sig med John som åker omkring på en tuff moped, gör olagligheter, har en cyborgpolare och dessutom räddar världen. Därav inte sagt att det är en trevlig film för det är det, även om man bedömer den lite väl nostalgiskt ibland.

Vill man gnälla så avskyr jag fortfarande barnskådespelare, tycker att Sarah Connor är lite väääl överdriven med sin galna gerilla attityd och att Arnold inte alls gör sig lika bra som schysst.

Det som går att kritisera mest är nog däremot T-1000. Alltså en robot i _flytande_ metall som kan ta formen av lite vad som helst. Jag får det inte riktigt att gå ihop. T-800 accepterar man utan gnäll men en robot gjord av flytande metall?

Annars är det åter igen jävligt häftiga framtidsscener.

Terminator 3: Rise of the Machines

Den tredje filmen Terminator 3: Rise of the Machines kom ytterligare ett par år senare, 2003 och utspelar sig när John Connor är runt 23. Tanken var att den skulle regisseras av James Cameron men han tyckte att storyn skulle sluta i och med den andra filmen så Jonathan Mostow står för regi.

Tanken var också att Edward Furlong skulle spela John Connor igen men det fick han inte på grund av drogproblem så han ersattes med nollan
Nick Stahl.

Egentligen så skulle Sarah Connor också vara med med Linda Hamilton tackade nej så hon dödsförklaras en bit in i filmen.

Rise of the Machines är nog utan tvekan den sämsta Terminator filmen. Skådespelare, visuellt, storymässigt och på alla andra vis. Det mesta känns bara överdrivet och draget på tok för långt.

John Connor är som sagt några år över 20 och lever ett liv utanför samhället där han flyr från allt och av en slump träffar han en dag på Kate (Claire Danes), en gammal bekant till honom.

En ny än mer avancerad terminator T-X (Kristanna Loken) som likt T-1000 också är gjord utav flytande metall men är ännu starkare och har ett specialvapen i sin ena arm som kan vara lite allt från en eldkastare till en manick som kan infektera maskiner med nanobots som gör att hon ska styra dom.  Hennes uppdrag är att döda ett par betydande medlemmar ur den framtida motståndsrörelsen varav Kate och John står högst upp på listan. Till sin hjälp så skickas åter igen en T-800 (Arnold) tillbaka i tiden för att hjälpa och skydda dom. Denna gång inte så mesig utan hårdare och brutalare i sättet.

Problemet med Terminator filmerna är att maskinerna i varje ny film alltid måste överträffa sig själva i styrka, teknologi, vapen och tålighet hela tiden och här har det gått lite för långt tycker jag. Den lilla tjej-T-x-cyborgen känns lite väl överdriven. Jag har än mer problem att få henne att gå ihop med någon slags avlägsen science fiction. Det känns mest serietidningsöverdrivet, på ett dåligt sätt. Sen kan jag verkligen inte förstå hur hon lyckas styra polisbilarna. Ofta snutbilar från 2003 hade tillräckligt mycket elektronik att man skulle kunna fjärrstyra dom?

Säga vad man vill men när maskinerna börjar resa på sig, för det är i denna film när helvetet sakta men säkert börjar braka loss, så växer också filmen. Dom sista kanske 15 minuterna och slutet är faktiskt riktigt trevliga.  Men annars fyfan.

Terminator Salvation

Jag hade inte speciellt stora förväntningar på Terminator Salvation då jag såg den på bio lite av en slump när den var rätt nyutkommen förra året (2009).  McG regisserade och John D. Brancato samt Michael Ferris skrev den.

Terminator Salvation är hittills den enda av filmerna som faktiskt är helt post-apokalyptisk. Det utspelar sig efter kärnvapenkriget som Skynet satte igång och vi får följa motståndsrörelsens kamp mot maskinerna.

Förväntningarna var som sagt verkligen botten, mest på grund av den tredje filmen och jag var övertygad om att inget mer bra kunde komma ur Terminator-konceptet efter den dyngan. Men jag hade lite fel. När sluttexterna började rulla så kände jag mig inte alls besviken, tvärtom snarare positivt överaskad.

Man har tagit hela grejen till en ny nivå. Det är inte längre bak i tiden utan vi är redan i den mörka framtiden och det har redan gått åt helvete. Känslan av att hela filmen måste vara en enda lång jakt och actionsekvens är inte heller lika påtagligt som i dom andra filmerna, även om det såklart är väldigt mycket action.

Vi får följa John Connor (Christian Bale) som till slut blivit den ledargestalt för motståndsrörelsen som det förutsågs att han skulle bli, vi får följa tonåringen Kyle Reese (Anton Yelchin) som tillsammans med det stumma barnet Star (Jadagrace) utgör en tvåmans-motståndsrörelse i LA. Samt Marcus Wright (Sam Worthington ) en mördare som avrättades innan världen föll och i och med avrättningen donerade sin kropp till forskning hos företaget Cyberdyne som en dag plötsligt vaknar upp i ödemarken och måste finna sin plats i den nya världen.

Det känns problematiskt att gå in närmare på storyn utan att spoila så jag låter helt enkelt bli.

På det stora hela tycker jag det känns som att terminatorserien fick ett rejält lyft i och med Salvation faktiskt. Filmen har fått väldigt mycket ris och kritik varav jag tycker mycket är oförtjänt. Men jag vet inte, detta kanske beror på att jag jämför den väldigt mycket med den tredje filmen. Visst, allt är inte perfekt och det finns mycket som kan tyckas vara lite töntigt och överdrivet men det finns i varje fall inga cyborg som är flytande här.  I så fall gillar jag bättre konceptet att göra sjukt stora robotar än att utveckla en massa konstig überteknologi.

Och för den som räds så får man även sin obligatoriska lilla dos av Arnold även i denna film.

Terminator 5 och Terminator: The Sarah Connor Chronicles

För er som har missat det så är det faktiskt på gång en femte terminator film. Det verkar finnas lite oklarheter vad den ska handla om och vem som regissera  men vi får se. Jag hoppas dock att det fortsätter utspela sig efter kärnvapenkriget.

Töntig snubbe men han har en poäng.

Sen finns det ju faktiskt tv-serien Terminator: The Sarah Connor Chronicles som  finns i 31 avsnitt  i 2 säsonger. Jag har faktiskt inte sett ett enda avsnitt av den så jag kan faktiskt inte uttala mig alls huruvida den är sevärd eller ej men när jag har tid över ska jag se igenom den och återkomma med en liten avrapportering.

~ av Jonas på 2010/05/21.

Kommentera

 
