Second Variety och Screamers

Second Variety

Jag misstänker att dom flesta har sett den lite smått kultförklarade science fiction filmen Screamers från 1995 men hur många vet att den faktiskt är baserad på en novell skriven utav Philip K Dick från 1953? Jag hoppas att i alla fall någon höjer lite på ögonbrynen i och med mitt stora banbrytande avslöjande. I alla fall jag blev lite förvånad när jag fick höra talas om detta då jag alltid varit övertygad om att storyn till Screamers slängdes ihop av någon random snubbe eller tjej under en sen natt i ren tristess eller under en riktig mardrömsbakfylla en grå oktobersöndag. Men man kan inte alltid ha rätt.

Efter att ha tagit mig igenom Second Variety så slogs jag rätt mycket av att storyn faktiskt var rätt lika i filmen och boken. Visst är det väldigt mycket som skiljer dom åt men på det stora hela är det sig likt.

Allt utspelar sig på jorden. Nordamerika ligger i krig med Ryssland och atombomber har fallit på båda sidor. Den amerikanska regeringen har tagit sitt pick och pack och flytt till en hemlig månbas och styr den lilla civilisation som finns kvar på jorden därifrån. Världen är ligger i förödelse och det råder matbrist och folk dör och blir ständigt sjuka av strålningen, det hintas till och med om mutanter.

Ryssland har ett litet men starkt övertag över amerikanerna och i desperation utvecklar jänkarna ett nytt förödande vapen ”claws” som är små robotar utvecklade att söka upp och döda allt mänskligt. Till en början funkar dom rätt dåligt ryssarna har inga större problem att skydda sig mot och eliminera det nya hotet. Men nya effektivare och mer avancerade  modeller utvecklas och detta klarar inte ryssarna att stå pall mot. Men något går snett och robotarna blir självmedvetna och revolterar mot sina härskare och blir därmed helt okontrollerbara och börjar sakta men säkert evolvera på egen hand och bli ännu farligare.

En dag i en amerikansk bunker ser amerikanerna en ryss komma springande i panik rakt mot deras bunker, han håller något i handen och ser väldigt sliten ut.  Innan han kommer fram till sitt mål så dödas han brutalt av ett antal claws. En nyfiken amerikan går ut för att se vad det var han bar på upptäcker att det är ett meddelande från ryssarna om en inbjudan till en konferens.  Joseph Hendricks skickas ut på uppdrag att förhandla med ryssarna. På vägen till ryssarna träffar han på en mycket märklig pojke vid namn David som vill följa med honom. Dom slår följe och när dom börjar närma sig den närmsta ryska bunkern skjuter ryssarna direkt pojken i småbitar och Joseph Hendricks får en rejäl överaskning.

Jag är inte så mycket för filmen faktiskt men jag tycker faktiskt att boken var läsvärd. Men jag är svag för Science Fiction i textform i och för sig. Novellen känns som en strippad och mer vettig version av filmen. Det är inte särskilt utdraget och endast det viktigaste läggs fram. Den är rätt bra skriven också. Temat är lite intressant till skillnad från andra A.I-historien som ofta tjatar om cyborgers rättigheter och hurvida dom är mänskliga. I Second Variety är A.I:n utan tvekan helt ond och endast ute efter att döda varenda människa och frågan som ställs är ”är det mänskligt bara för att det ser ut att vara det?”. Jag tror skaparen av Terminator har hämtat rätt mycket inspiration från denna novell.

Heltklart läsvärd. Jag vet inte hur svår den är att få tag på i fysiskt format, själv så lyssnade jag på den i ljusboksformat (1h och 42 min). Den finns tydligen på Itunes för folk som sysslar med sånt.

Screamers

Jag kan nog ärligt säga att jag aldrig riktigt förstått mig på Screamers. Alla pratade alltid om hur bra den är och man hör från folk än idag som hyllar den som kultförklarad. Inte ens i min ungdom tyckte jag den var speciellt bra, å andra sidan gillade jag Starship Troopers som fan så min B-smak var/är det inget fel på. I vilket fall så ser jag det som en självklarhet att avhandla Screamers här även om jag inte personligen tycker att den är superduper.

Filmatiseringen av Philip K Dicks novell kom 1995 och regisserades av Christan Duguay.

I överlag är grundhandlingen rätt så lika bokens men det är förståss mycket som skiljer dom åt. För det första utspelar det hela inte på jorden utan på en avlägsen planet vid namn Sirius 6b och för den andra så är konflikten som resulterar i att dom första robotarna tillverkas här inte mellan ryssar och jänkare utan är i filmen mellan the New Economic Block (NEB) som är ett transuniversiellt superföretag med otrolig makt och the Alliance som består av gruvarbetare från Sirius 6b. Detta antagligen för att kalla kriget kändes inte så hott och aktuellt 1995.

Fem år in i kriget tillverkar The Alliance egna vetenskapsmän ett nytt vapen ‘Autonomous Mobile Sword’, Aka Screamers (Claws) för att få ett övertag i konflikten och liksom i novellen så evolverar dom och börjar attackera allt som rör sig. Annars är det mesta någorlunda sig likt med en del större och mindre variationer.

Filmen är faktiskt inte alls lika post-apokalyptisk som novellen men känslan finns där och planeten är mer eller mindre förstörd. I mitt tycke är inte det här direkt någon höjdarfilm men nog bör man ha sett den i alla fall.

Screamers: The Hunting

Av någon för mig helt outgrundlig anledning tycke någon att det var en fantastisk idé att göra en uppföljare på Screamers. Eftersom jag skriver Tema-inlägg blev jag såklart tvungen att se den för att kunna bekäfta att den var lika skruttig som jag antagit och här är resultatet:

Screamers 2: The Hunting kom 2009 och regisserades av Sheldon Wilson och skrevs av Tom Berry.

Uppföljaren utspelar sig ett par år efter den första filmen och man får reda på att Hendricksson dog innan han trädde in i jordens atmosfär.

Sju soldater får i uppdrag att åka till Sirius 6b för att undersöka och besvara ett SOS-anrop från planeten. Resam till planeten tar 2 månader och under denna tid är dom nersövda med kryoteknik. När dom kommer fram visar det sig att att problem har uppstått. En astronomisk storm kommer inom sex dagar träffa planeten och med största säkerhet utrota allt levande där. Dom sju soldaterna hamnar under en stor tidspress. Efter ett tags sökande påträffar dom ett gäng överlevande människor som ockuperat en övergiven militär utpost. Det tar inte lång tid innan dom kommer i kontakt och blir attackerade av screamers men av gruppen överlevande får dom veta att screamerhotet nu är allt större eftersom dom nu kan anta en helt mänsklig skepnad.

Jag tyckte att den var ungefär exakt lika dålig som jag förväntat mig. Den är som föregångaren fast ännu lite sämre och man vill mjölka konceptet och därav måste man göra allt extremare = att allt blir ännu löjligare osv osv.

Jag tycker dock att slutet var rätt bra och det hintar väldigt mycket på en tredje film, hurvida en sådan blir av får vi väl se.

Jag tycker att uppföljaren egentligen bara är sevärd om man är ett riktigt stort fan av Screamers annars kan man lika gärna lägga sin tid på annat. Typ att spela mutant.

Notera att denna film fick inlägget att förtjäna ”Dålig Film”-taggen.

~ av Jonas på 2010/05/22.

Kommentera

 
