Deadly Reactor

Vi fortsätter lite mer på B-temat fast denna gång USA-producerat från 1989.

Till att börja med så vill jag höja ett upplysningens finger efter att ha sett filmen. Jag såg Deadly Reactor nämnas i en lista över post-apokalyptiska filmer på något forum, coolt tänkte jag och fick efter lite om och men tag på den. Jag var dock helt säker reactor åsyftades som i (kärn)reaktor och hade således sjukt höga förväntningar, jag läser sällan på om filmer innan jag ser dom. Men det visade sig efter några minuter in i filmen att jag hade haft helt fel och att reactor ska tolkas som react – som i att reagera på något. Bara en liten upplysning så att folk inte ska bli lika förvånade/besvikna som jag blev.

Men till det viktiga.

Deadly Reactor kom som sagt 1989 och är producerad och skriven utav David Heavener som även är huvudrollsinnehavaren där han spelar Cody som är en Präst vars nära och kära blev våldtagna och brutalt slaktade av ett gäng med den avskyvärde Hog (Darwyn Swalve) i spetsen. Cody blev skjuten i magen och gänget trodde att han dött men som tur i oturen så hittade en äldre man honom som vårdar honom och gör så att han överlever. Mannen får Cody att ta till vapen och försöka göra världen till en bättre plats genom att skjuta av gängmedlemmar och hans mål är att ta livet utav Hog.

Sen har ju världen gått under efter ett kärnvapenkrig men det är väl kanske underförstått vid det här laget?

Deadly Reactor är inget annat än en ”modern” Western/Cowboy film i någon slags post-apokalyptisk tappning, som i själva verket inte ser särskilt efter-apokalypsen ut alls. Det finns egentligen inget som tyder på att det utspelar sig efter ett förödande kärnvapen krig förutom att Cody upplyser en om det i början av filmen och att dom pratar lite grann om radioaktiv strålning på ett ställe.

Cody anländer till en Stad som är befolkad av Amish-folk som lever ett rätt gott liv och kämpar på för att göra tillvaron dräglig. Men staden plågas av Hogs gäng och Cody beslutar sig för att hjälpa och skydda invånarna i staden för att komma åt Hog.  Han lyckas även kära ner sig i en av stadens damer Shawna (Alyson Davis) och ptja resten av storyn får man lista ut själv eller se filmen.

Jag har svårt att säga sådär direkt vad jag tycker om Deadly Reactor. Western har kanske aldrig riktigt varit men grej. Jag tycker den började riktigt bra men att den dalar längre in i filmen, till exempel är den långa utdragna och meningslösa eldstriden där alla bara missar nästan helt outhärdlig. Jag önskar att den vore raffigare fram mot mitten och slutet men den blir liksom bara plattare och plattare desto längre speltiden går, tyvärr. Det är rätt mycket våldtäktsscener också, lite väl mycket och detta är något jag personligen har väldigt svårt för.

Deadly Reactor är verkligen typexemplet på en B-film och den kan verkligen inte haft hög budget. Både skådespeleri och manus är för det mesta under all kritik men av någon konstig anledning är den ändå lite charmig och klarar sig med nöd och näppe undan ”dålig film”-taggen. Jag tror det faktiskt är den genialiska musiken som gör att den faktiskt klarar sig.

Har man verkligen inget bättre för sig så ptja, varför inte?

~ av Jonas på 2010/05/27.

Kommentera

 
