S.T.A.L.K.E.R. – Shadow of Chernobyl

Framsidan på spelets box

1986 så skakades världen av den största kärnkraftkatastrofen någonsin. Tjugo år senare så är efterdyningarna bara början av en ännu större katastrof. Nytt liv skapar en ny terror i ett område och en osynlig fiende visar våldets äkta ansikte. Välkommen till en värld av mutationer och monster där ingenmansland blir en mans land.

Välkommen till Chernobyl, där människan skapade helvetet.

STALKER är en serie av first-person shooters där man tar rollen som enskilda individer som försöker överleva Zonens och människans hemskheter. I det första som jag som gästskribenten Rutkowski tänker berätta om så tar man rollen som Stalkern The Marked One där man försöker hitta och mörda en annan Stalker vid namn Strelok och sedan ta sig vidare in i Pripyat för att förhindra Zonens spridning och eventuella transformering av jordklotet.

Zonen är ett intressant koncept. I boken som spelen och filmen STALKER baseras på, Roadside Picnic av Arkady och Boris Strugatsky, så är Zonerna(finns sex stycken olika i boken) landningsplatserna av en grupp utomjordingar som kallades Visitors. Ingen vet hur de landade eller vad de gjorde men de som bodde på platserna rapporterade explosioner och vissa blev smittade av någon pestsjukdom som smittades lika snabbt som den var dödlig. Armeérna i de drabbade områdena fick order att hålla alla utanför Zonerna med våld om så nödvändigt för att förhindra att mystiska ‘artifacts’ stals som kunde sprida pesten till resten av jordklotet. Det fanns flera olika slags ‘artifacts’; vissa gjorde ingenting(som mänskligheten kunde lista ut), andra gav oändlig energi som kunde användas till att driva fordon och industri. Det fanns också farliga som utrotade allt liv i närheten av ‘the artifact’ men den som folk bröt sig in i Zonerna för att få tag på var ‘The Golden Sphere’ som legenderna sade hade makten att göra alla önskningar verkliga.

I filmen så fungerar Zonen inte helt olikt boken men det tar jag i den artikeln jag kommer skriva när jag är färdig med spelen. I spelen så har Zonerna blivit en Zon, The Zone of Alienation runt om Chernobyl-kärnkraftverket. Då boken och filmen blev färdiga innan 1986 då Chernobylkatastrofen skedde så skapade de sina egna Zoner medans historien har gett oss en som funkar minst lika bra även om spelZonen är lika orealistisk som de tidigare. Ni förstår, det var inte Chernobylolyckan som orsakade Zonen i dess nuvarande tillstånd, det var människor. Efter katastrofen så anlände Sovjetiska och senare Ukrainska forskare som konstruerade labb där de började experimentera på djur, människor och på Zonens effekt på växtlivet, djurlivet och anomalier. Detta orsakade en andra katastrof 2006 som gjorde Zonen till det den är idag. Det är kanske inte den mest realistiska förklaringen men kräver inte heller så enormt mycket fantasi för att man skall bli insugen i spelet och få en god stämningsanda.

I Zonen så finns det mutanter, allt ifrån klassiska hund och råttmutanter men även mer mystiska monster så som Bloodsuckern som kan göra sig osynlig och jagar Stalkers nattevis samt Poltergeists vilket är psykiska monster som kan använda omgivningen för att förgöra sina fiender. Dessa ger en god variation till dina vanligaste fiender, andra människor, Stalkers. Sedan så finns det naturliga fällor i många olika former som kan dock betala för sig genom ‘artifacts’ vilka höjer olika saker av din överlevnadsförmåga men till en kostnad av andra funktioner.

Det är inte att säga att detta är en straight shooter. Stalkers är inte alla dina fiender, det finns neutrala oafflierade Loners samt Duty och Freedom, två olika faktioner som hatar varann men båda vill ha dig på sin sida. Sedan så finns det Mercenary-faktionen som hyr ut sig till diverse regeringar och bolag som vill utforska Zonen anonymt till varje pris. Military-faktionen är vad den låter, Ukrainas militärförband som har som mål att förhindra Stalkers från att ta med sig något ut ifrån Zonen samt två till faktioner; småbanditer som försöker tjäna pengar på andras olycka och den mystiska Monolith-faktionen som försvarar The Wish Granter, en legendarisk pelare som fungerar som The Golden Sphere ifrån boken. Sedan så går större delen av spelet mycket ut på att endast överleva och det finns många tillfällen då det inte bara är möjligt utan också bättre att fly än illa fäkta.

För oss vapenfetishister så finns det mycket att ta ifrån. Cirka tio olika sorter av pistoler, tre hagelgevär samt ett stort antal SMGs, Assault Rifles och prickskyttegevär plus några tyngre vapen. Vapnen är relativt balanserade även om GSC Game World blir bättre på den punkten i de senare spelen, och det är möjligt om än svårt att avsluta spelet med den första SMGn eller Assault Riflen man får tag på. Vapnen hanteras relativt realistiskt med slitage och vapenlås vilket tvingar en att byta vapen då och då, detta på grund av att speltillverkarna tyvärr inte lade in en reperationsfunktion, något som dock moddar kan fixa. Moddar finns det många av till STALKER och fler görs hela tiden trots att spelet nu har nästan fem år på nacken vilket har ökat livslängden avsevärt.

I allmänhet så tycker jag att Shadow of Chernobyl är bra även om det har ett par småfel som kan ge spelkänslan en småsur eftersmak. Är ni ute efter ett svårt men gripande spel med stort återspelsvärde så rekommenderar jag spelet klart.

Promoart

//Rutan

Annonser

~ av forutkowski på 2010/06/05.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: