America 3000

America 3000 är en, inte helt oväntat en amerikansk film från 1986 som är regisserad och skriven av David Engelbach. Det kommer väl inte heller som en överraskning för någon att det är en riktig B-film också (eller till och med en Z-film(!)).

I den här världen är det ju snarare regel än undantag att vi får avnjuta livet efter domedagen i form av lågbudget produktioner från 80-talet med skådespelare och regissörer man aldrig hört talas om och antagligen aldrig kommer se i någon annan produktion heller för den delen. Personligen har jag lärt mig att helt genuint uppskatta charmen med gammal b-film men ibland måste till och med jag anstränga mig för att orka se klart en sådan film.

America 3000 är ett rätt bra exempel på en sådan film.

I Colorado 900 år efter ett stort  kärnvapenkrig har mänskligheten slungats tillbaka till stenåldern. Vilda och livsfarliga amazon-krigar-kvinnor härskar över dom dumma männen. Männen är deras slavar och har främst två syften; antingen är dom så kallade ”machos”som gör deras slitgöra eller så är ett fåtal utvalda ”seeders” vars enda uppgift är att göra kvinnorna med barn. Männen är oerhört ointelligenta och rent av dumma och förstår ingenting, inte ens att dom är förslavade under kvinnornas makt. Det finns även vilda män men dessa att så fördummade att dom närmast kan liknas vid apor.

En man vid namn Korvis (Chuck Wagner) och hans gode vän lyckas en dag fly på häst från amazonkvinnornas slavläger och lyckas därefter starta upp en egen stam med män dom lyckas befria eller träffar på ute i vildmarken. Detta accepteras självklart inte av kvinnorna och således startar ett krig mellan männen och kvinnorna. Men frågan är om kvinnornas nya ledare Vena (Laurene Landon) kan komma överens med Korvis?

Jag vill egentligen inte dissa America 3000 helt. Den är bitvis underhållande och rätt rolig och har 80-talets bästa filmmusik och snyggaste frisyrer men det går inte att komma ifrån att handlingen i filmen är så fruktansvärt tunn och det lilla till handling som finns är så fruktansvärt förutsägbart.  Så man ska väl inte direkt förvänta sig något underverk om man funderar på att se filmen.

Jag påstår dock absolut inte att den är helt dålig för den skull. Den har helt klart en viss humor och underhållningsfaktor som inte ska föraktas.

Om man bortser från b-igheten och den tunna handlingen så kan man även kritisera hur dom ställer upp män och kvinnor mot varandra i filmen. Jag kan personligen tycka att det nästan går lite till överdrift, även ur ett b-films-perspektiv, men det är väl en subjektiv uppfattning. Annars är den återkommande berättarrösten rätt dryg också, fast när jag tänker på det så tror jag filmer hade varit sämre utan berättarrösten, paradoxalt nog.

Hur som helst kan det även vara värt att notera karaktärernas språkbruk som är lite kul.

Har man 1 h och 36 min att slänga bort så varför inte? Fast skulle jag rekommendera en 80-tals-b-post-apokalyps-film till någon så skulle jag nog inte nämna America 3000 i första hand direkt. Jag har definitivt sett både sämre och bättre film i denna lilla genre.

~ av Jonas på 2010/08/27.

Ett svar to “America 3000”

  1. […] Denna underskattade italienska film står verkligen i kontrast till till inlägget nedan om America 3000 och påvisar i sin charmiga glans att en b-film faktiskt kan ha ett oerhört högt […]

Kommentera

 
