Deadland

Deadland är tyvärr inte som titeln antyder, en trevlig zombierulle utan en post-apokalyptisk film i rätt klassisk manér från 2009 med Damon O’Steen och Gary Weeks bakom rodret. Deadland handlar kort om en man vid namn Sean Kalos, spelad av Gary Weeks som efter att det trejde världskriget brutit ut och en pest dödar dom flesta är fast besluten om att finna sin fru (ej att rädda världen, vilket han får möjlighet att göra). Anledning till hans besatthet är att han råkade satsa alla deras pengar på en aktie som hans konspirationsteoretiske vän tipsat honom om så han glider omkring i skogar i träffar galna personer i jakt på sin fru. Viktigt att poängtera är att han under nästan exakt hela filmen är iklädd en otroligt ren t-shirt och ingen jacka eller tjockare tröja. Innovativt för att vara denna genre måste jag säga.

Jag har sakta kommit till insikt att en stor del av det som gör en post-apokalyptisk historia intressant är hur väl man lyckas förmedla känslan och bilden av att hela landet eller till och med hela världen fullständigt gått åt helvete. Detta kan göras på många sätt än bara rent visuellt i kombination med dyra datoreffekter utan ibland funkar det alldeles utmärkt trots att filmen eller boken faktiskt rent fysiskt endast utspelar sig inom en liten begränsad yta och med anske en väldigt begränsad budget.. Deadland lyckas dock inte speciellt bra med detta, det känns mest som att man tagit en kamera och gått ut i närmaste skog och bara kört på.

Jag kan inte exakt sätta fingret på vad det är men det är något med hur filmen försöker efterlikna det visuella och känslan i The Book of Eli och The Road korsat med 28 dagar senare som blir så fruktansvärt provocerande och i mitt tycke endast värdelöst. Jag upplever att det även finns någon slags ironisk och (svart) humoristisk underliggande ton rakt igenom hela filmen. Som att det är lite utav en parodi på alla andra filmer i genren men utan att riktigt våga ta steget och göra det fullt ut. Det känns helt enkelt inte ”ärligt” eller hur man ska formulera det men jag kan tänka mig att man gillar denna typ av märkliga ironiska stämning så kanske Deadland kan vara något som kan uppskattas men annars, jag vette fan.

Jag led mig inte igenom den men jublade verkligen inte heller. I överlag tycker jag att den känns ogenomtänkt och hafsigt gjord men att man vill få det till att den är proffsig och mega-serious-business. Nä, ingen vill jag rekommenderar och den är verkligen på sin höjd lite småintressant och ibland halvkul, men aldrig mer än så.

~ av Jonas på 2011/02/22.

Ett svar to “Deadland”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by wastelandz, wastelandz. wastelandz said: Deadland http://wp.me/pP2iI-nl […]

Kommentera

 
