Damnation Alley

Boken

Damnation Alley är en kort liten bok skriven av Roger Zelazny som publicerades första gången 1967. Världen har naturligtvis brakat samman och Zelazny tvingar ut läsaren på ett science fiction äventyr i en ganska klassisk PA-manér.

Det hela utspelar sig till en början i ett härjat post-apokalyptisk version av södra Kalifornien, en helvetisk värld som krossades av kärnvapenkrig några årtionden tidigare. I den amerikanska statens spillror reser sig totalitära polisstater medans plötsliga, våldsamma och oförutsägbara orkanvindar förhindrar resor till andra relativt avlägsna stater och inte nog med detta så kryllar den radioaktiva ödemarken av enorma muterade och blodtörstiga bestar.

Hell Tanner, en dömd mördare mördare, erbjuds en generös benådning i utbyte mot köra den extremt farliga rutten”Damnation Alley” från  Los Angeles till Boston i syfte att leverera ett brådskande vaccin. Självklart förfaller det sig som så att Hell Tanner är den enda som är kompetent/galen/arrogant nog att lyckas göra detta.

Jag får erkänna att jag hade ganska mycket fördomar gällande denna bok och anledningen till detta är att jag av en slump hittade filmatiseringen av novellen med samma namn och försökte se den, insåg att den var för dålig för att ens se klart och således blev ganska osugen på att läsa boken. Men hur som helst så gav jag den en chans och tog mig väldigt snabbt igenom den (den är ganska kort).

Så här i efterhand är jag faktiskt glad att jag tog mig tiden att läsa den för jag blev verkligen positivt överraskad. När man får höra om bokens handling så känns den ju nästan som den värsta/bästa b-filmen man kan tänka sig komprimerad till en bok men jag måste nog ändå säga att den var, till och med, rätt bra. Bra post-apokalyptisk känsla, relativt välskriven och en allmänt intressant handling med många roliga miljöer och personer.

Jag vill varmt rekommendera denna bok till att med intresse för science fiction eller post-apokalyps.

Filmen

1977 kom filmatiseringen av Damnation Alley, som jag nämnde tidigare var mitt första försök att se denna film allt annat än lyckat och roligt nog så avskydde även Roger Zelazny filmen. Filmatiseringen regisserades av Jack Smight och manus skrevs till Zelazny avgrundshat av Alan Sharp .

Jag bet i det sura äpplet och såg filmen igen och lyckades i varje fall ta mig igenom hela denna gång. Som tur var hade jag även överdrivit i mitt huvud hur dålig den egentligen var så jag blev ett litet mini-snäpp positivt överraskad. Dock skulle jag nog inte vilja påstå att detta inte är en så särskilt bra film, inte i förhållande till boken eftersom det är väldigt lös baserad på denna inte i förhållande till en random film och tyvärr skulle jag nog inte ens säga att den är speciellt top notch i förhållande till andra b-filmer. Men som ni läsare av denna blogg förhoppningsvis känner till vid det här laget får man inte vara allt för kräsen när man valt att nörda in sig på en så pass obskyr genre.

Grejen med Damnation Alley filmen är att den ändå lyckats uppnått en kultstatus på grund av diverse anledningar, kanske mest på grund av den tuffa bilen ”Landmaster”, men också den fantastiska skorpion-scenen. Den har helt klart sina guldkorn och kan utan tvekan avnjutas med en folköl eller två men man bör nog kanske helt försöka undvika att ens associera den till boken.


~ av Jonas på 2011/06/15.

Kommentera

 
