Metro 2033

Sent ska syndaren vakna eller vad man nu brukar säga. Jag har äntligen tagit mig tid att läsa Metro 2033 skriven av den ryske författaren Dmitry Glukhovsky , lagom till att uppföljaren Metro 2034 kommut ut på diverse språk. Folk har tjatat och upplyst mig om att jag bara måste läsa denna fantastiska bok, jag har till och med haft den ståendes i min bokhylla i nästan ett halvår men nu har jag då alltså äntligen tagit mig tid att läsa den.

Jag läste den på svenska, hade egentligen föredragit att läsa den på engelska men eftersom den ändå är översatt från ryska kanske inte det spelade så stor roll egentligen (den finns dessutom billigt på både bokus och adlibris). Kort sagt kan jag verkligen förstå all uppståndelse över denna bok (som förvisso kanske har lagt sig nu) men det finns verkligen en poäng i hurraropen av den enkla anledningen att Metro 2033 är en oerhört spännande bok.

Den utspelar sig i Moskvas tunnelbana efter ett kärnvapenkrig som har gjort jordytan obeboelig. Runt tunnelbanestationerna uppstår samhällen, som går samman och bildar federationer. Bokens huvudperson, Artiom, bor på den oberoende VDNCh tunnelbanestation och blir tvungen att ge sig ut genom tunnelbanesystemet för att informera om en fara som hotar. Hans resa för honom genom Moskvas metro som är en miniatyr av det ryska samhället med fascism, kommunism, frireligiösa grupper och kulter som kontrollerar olika stationer. (Från svenska wikipedia)

Boken är fullproppad med äventyr och spänning och läsaren får i det närmaste inte en endaste lugn stund genom dom cirka 450 sidorna. Å ena sidan är det självfallet trevligt med all action och det nästan lite småhetsiga tempot, å andra sidan kan jag nästan tycka att det blir jobbigt i längden av det händer extraordinära spektakulära saker varannan sida.

Något man nog bör ha klart för sig innan man ger sig på denna bok är att det är en hel del ”magi” och pranormala antydelser i olika former även om vissa karaktärer i boken försöker debunka dessa genom diverse mer eller mindre långsökta förklaringar. Jag tror det kallas ”magisk realism” med fina ord. Jag brukar i överlag ha ganska svårt för detta men jag tycker att det funkar riktigt fint i Metro 2033, det är aldrig för mycket så”att det tar över men kan aldrig heller riktigt bortförklaras osv. Personligen tycker jag nog att det egentligen inte hade behövts i och med att det är gabska full fart i tunnelsystemet även utan övernaturliga och paranormala grejer.

Detta för oss vidare till samhällsstrukturen i Metro 2033. Det jag uppskattar allra mest med denna bok är utan tvekan att  Glukhovsky lagt ned mycket tid på att bygga upp en liten värld i den ryska tunnelbanan. Det finns en utarbetad historia, en stor mängds grupperingar med olika värderingar, ideologier, övertygelser och livsstilar varav många av grupperna bara nämns i förbifarten eller bara till och med finns utplacerade på kartan utan någon närmare information. Detta ger känslan av att den till ytan sett lilla metron inhyser en helt enorm värld med alla typer av människor man någonsin kan tänka sig. Vi får möta religiösa galningar, primitivister, nazister, kommunister, ”hansan”, trottar och många stationer som i någon mening kanske kan beskrivas som anarkistiskt fristående organiserade. Jag älskar verkligen detta och det känns som att vandra omkring i en helt främmande och spännande värld när man läser boken.

Post-apokalyptisk litteratur och film har fördelen att det är förhållandevis enkelt att berättiga existensen av mutanter och monster genom förekomsten av radioaktivitet och andra skadliga kemikalier. Vid detta spar man inte på krutet i denna bok. En av anledningarna att man verkar vara tvingad att bo i metron är förutom den höga radioaktiviteten på ytan just förekomsten av diverse ohyggliga muterade monster som dessutom ständigt hotar att välla ner i metron.

Metro 2033 handlar också ganska mycket om existensiell ångest och att alla metrons invånare måste leva med insikten att dom kanske är mänsklighetens sista spillra och att dom inte kommer att kunna leva för alltid där nere i mörkret. Men man försöker också på något löst sätt sammankoppla detta till filosofi och lite diffus metafysik ganska många av diskussionerna i boken handlar om just detta och hur man kontrar ångesten med bizarra politiska och/eller religiösa övertygelser. I denna aspekt är Metro 2033 lite ”tung” men samtidigt extremt lättläst

Även om jag verkligen gillade Metro 2033 kan jag samtidigt inte låta bli att känna att den är lite väl mycket som en ungdomsbok på ett lite halvdåligt sätt. Huvudkaraktären råkar alltid räddas på ett mirakulöst sätt i sista sekund och efter att det hänt ett par gånger känns det inte alls lika eggande när han nästa gång råkar illa ut, detta i kombination med att den är så lättläst gör att mina tankar dras till ”Vi fem” liknande historier. I meningen att dom är fruktansvärt spännande men ganska förutsägbara och föga överaskande. Därav inte sagt att detta är en dålig bok eller att den inte för den skull riktar sig till läsare i alla åldrar, utan det är mer en känsla jag får.

På många sätt kanske den ultimata post-apokalyptiska historien just nu. Efter att cresendot från Fallout 2, 3, New Vegas och typ The Road lagt sig så känns det som att Metro 2033 tar vid på något vis och mättar domedagshungern för en stund. För Metro 2033 har verkligen allt man någonsin kan önska sig i denna genre!

Metro 2033 finns även som spel till xbox och sånt:

Om någon känner sig manad och vill eller har spelat igenom spelet är denna mycket välkommen att skriva om det här på bloggen.

Jag kan inte heller låta li att dela med mig utav denna länk: http://en.wikipedia.org/wiki/Moscow_Metro_2

Hur som helst så vill jag varmt rekommendera alla att läsa Metro 2033, det är utan tvekan en värd läsupplevelse. Det har även kommit en fristående uppföljare som jag precis börjat läsa. Kommer avhandlas på bloggen inom kort.

~ av Jonas på 2011/08/16.

Kommentera

 
