Six-String Samurai

1957 atombombade dom nedrans ryssarna USA och endast Lost Vegas kvarstår där rockkungen Elvis härskar. När kungen hastigt och lustigt avlider beger sig filmens stjärna ”Buddy” (= Buddy Holly) spelad av Jeffrey Falcon, som är lika snabb med sin gitarr som att dra sitt svärd, ut på korståg för att utnämna sig själv till Lost Vegas nya konung och överta kronan. Vägen dit är dock inte helt lätt.

Six-String Samurai är en western-komedi-action film från 1998, producerad av Lance Mungia som utspelar sig i en fantastisk öken-post-apokalyptisk miljö. Vi får helt enkelt följa Buddy på hans väg till staden Lost Vegas och på vägen dit träffar han på ”kid” som är ett barn(!). Buddy tar något ovilligt barnet under sina vingar och dom möter tillsammans diverse faror på vägen som hör till. Dvs Döden själv i egen person, monster, kannibaler, prisjägare, galningar, sovjetiska styrkor och andra rock-nissar.

Filmen kan nog beskrivas som ganska lågbudget men detta faktum gör den inte ett dugg sämre, tvärtom skulle jag nog påstå att detta är en av dom roligaste filmerna jag sett på ett tag. Ska jag skriva mer om denna film känner jag mig tvingad att spoila diverse saker så jag vill helt enkelt varmt rekommendera Six-String Samurai. Se den!

 

~ av Jonas på 2011/09/14.

Kommentera

 
