The Colony s02

Jag har äntligen tagit mig igenom den andra säsongen av Discovery Channel produktionen The Colony på inrådan av en bekant till mig.

Återigen försätts ett gäng udda karaktärer i apokalypsens rike och måste med hjälp av samarbete och upfinningsrikedom finna sätt att överleva i den nya världen (läs: ett område). Det mesta är sig ganska likt jämfört med den första säsongen. Området är dock mycket större och deltagarna har alltså större möjligheter att ta sig ut och till exempel jaga, fiska eller leta användbara grejor. Fokuset i denna säsong läggs också mer på (ganska misslyckad) social interaktion då överlevarna nästan hela tiden möter på nya människor, där vissa är hjälpsamma och andra i princip vill döda dom.

Det som jag skulle påstå ändå är den största skillnaden jämfört med s01 är helt klart hur man valt karaktärerna i denna säsong. I den första upplagan så fanns det en extremt stor kunskap hos alla deltagare inom varierande fält vilket ledde till att mycket blev gjort och väldigt häftiga saker byggdes. I s02 finns inte alls denna breda och djupa kunskap utan karaktärerna är nog mer tänkta att representera dig, mig och vår närmaste granne. Vanligt inkompetent folk alltså. Detta märks väldigt väl då många av projekteten som genomförds är väldigt FAIL eller bara tycks onödiga eller meningslösa. Men i någon mening kanske detta även gör serien en liten minipini smula mer realistisk, men jag vet inte. Personligen tyckte jag byggandet och kreativiteten var det som gjorde s01 sevärd. S02 utan detta element förkommande i samma grad blir mest Robinson i post-apokalyptisk miljö. Men helt värdelös är den såklart inte, jag tycker bitvis att den andra säsongen faktiskt var riktigt underhållande, absolut inte lika bra som den första men underhållande.

s03 är visst på g också.

~ av Jonas på 2011/09/14.

Kommentera

 
