Metro 2034

Ska sanningen fram så var det ett någon månad sedan jag läste Metro 2034, uppföljaren till X Dmitry Glukhovskys Metro 2033 men jag ska försöka göra mitt bästa i att beskriva den och framföra mina egna åsikter om denna.

Jag såg extremt mycket fram emot all läsa denna bok, även om föregångaren lämnade ganska mycket att önska trivdes jag verkligen i den ryska mörka och dystra metron, förväntningarna var på topp och jag hoppades verkligen att författaren skulle rätta till det jag i mitt tyckte att han gjort fel i Metro 2033. Jag kan kort och gott säga att besvikelsen blev stor.

Metro 2034 utspelar sig som sagt i samma gamla hederliga metro ett år efter Artyoms äventyr.”På station Sevastopolskaja i utkanten av Moskvas enorma tunnelbanesystem dyker den hemlighetsfulle överste Hunter upp. Han tar upp kampen med de dunkla krafter som hotar befolkningen i Moskvas metro och ger sig ut på en farlig expedition i tunnlarnas djup. Vid hans sida finns Homer, en gammal, erfaren stationsinvånare som kan metron och dess legender bättre än någon annan och ser det som sin livsuppgift att nedteckna dess historia.”

Det är inte lika mycket förutsägbart pojkäventyr, det är om möjligt ännu mörkare, grymmare, mer tröstlöst. Jag kan sakna äventyren, upptäckandet och de noggranna beskrivningarna av de skilda subkulturerna på de olika stationerna, men ptja boken har ändå sin charm. Fast man får verkligen inte samma känsla av att nästan läsupplevelsen är som ett riktigt bra spel som i föregångaren. I denna bok ältas misantropi, undergång och obesvarad mörk kärlek in i det oändliga. Det blir aldrig riktigt spännande heller utan obehagskänslorna som kommer krypandes får mig att tänka på Kafka möter Letters From a Dead Man typ.

Personligen tycker jag nog att Metro 2034 är ”sämre” Metro 2033. Denna föll mig inte alls lika mycket i smaken och skulle jag ha läst den utan att läsa föregångaren hade jag nog till och med tyckt att den vore riktigt dålig. Men i denna genre får man knappast vara petig. Jag skulle säga att den är läsvärd, men ingen vidare höjdare direkt.

Jag hoppas på en Metro 2035!

http://www.metro2033.ru/books/

~ av Jonas på 2011/11/01.

3 svar to “Metro 2034”

  1. Jag gillade Metro 2033 jättemycket! Jag tycker den är skriven som en saga, linjär och lite (eller mycket) otrolig med en sensmoral på slutet. Även om slutet var lite för distanserat där uppe på tornet. Jag blev mer ”jaha” när jag läste det och sen fattade jag senare vad det gick ut på. Jag vet inte om jag vågar mig på 2034 faktiskt! Den känns för nära inpå. Nu när det bara är ett år efter förväntar jag mig så mycket som jag inte tror är med, baserat på baksidetexten. 🙂 Jag hade varit mer up for Metro 2040.

    Det var en intervju med Glukhovsky på Babel idag som var bra!

    • Jag gillade och inte gillade Metro 2033 väldigt mycket! Jag skulle egentligen inte säga att det är en sån suberbra bok men miljöerna, alla underbara subkulturer och dom komplexa strukturerna där nere i mörkret gör det omöjligt att inte älska den ändå tycker jag. Själva huvudhandlingen var inte så megamycket att hurra för i mitt tycke. Slutet kändes lite ptja, taget ur det blå men var så upptippat att det kanske blev bra?
      På det viset är Metro 2034 sämre, huvudhandlingen är tilltalar iaf inte mig och man möter nästan inte alls på några skumma subkulturer osv på det stora hela blev jag ganska besviken.

      Word up, jag vill gärna se typ vad som hände typ ett år efter att dom blev instängda eller om dom lyckades överleva till 2045, om dom någonsin lyckades få kontakt med andra överlevande på andra platser. Jag tänker mig en bokserie på 15 böcker 😀

      Finns intervjun på internetz?

      • Nja, alltså den har ju rätt många brister, men jag tycker man kommer över det och jag brukar kunna vara rätt kräsen! Kan vara överseende pga av den otroligt bra uppbyggda metro-världen. Men slutet gav boken en helt annan betydelse än den slags berättelse jag trodde det var så även om jag inte gillade slutet så blev boken bättre med det. Men jag hade velat ha ett närkampsslut ,att Artiom verkligen hade gått ner till Botaniska trädgården och dödat allt och sen upptäckt sitt misstag. Det blev så avlägset nu när resten av boken är så nära.. typ.

        Det kommer lätt komma en Metro 2035, han förklarar så fint i intervjun!
        http://svt.se/2.129053/babel?lid=20111107&lpos=SVTWorld_0000_sitelink&from=tabla <– scrolla lite bara

        Det finns tydligen en hel fanvärld på internet med massa metro-historier och det var tydligen ett annat slut från början, är asnyfiken på vad det var!

Kommentera

 
