The Day After Tomorrow

Jag är till att börja med otroligt skeptisk till att ta med The Day After Tomorrow (2004) överhuvudtaget men jag har tråkigt och har faktiskt skrivit om ännu sämre filmer så det får gå.

I skrivande stund har denna film 6.3 i betyg på imdb vilket övergår mitt förstånd, måste vara förvirrade nittiotalister eller något. I vilket fall är inte denna film egentligen rent post-apokalyptisk utan snarare av slaget gammal hederlig katastroffilm men apokalypsen undgås ej och världen eller i alla fall USA går under.

Filmen kom 2004och regiserades av Roland Emmerich och handlar om en genialisk men kontroversiell ”climatologist” vid namn Jack Hall, spelad av Dennis Quaid som förgäves försöker varna världens ledare om en stundande global uppvärmning som hans delikata forskning pekar på. Ledarna lyssnar såklart inte och inga preventiva åtgärder genomförs trots dom katastrofala effekterna denna väder klimatomställning skulle föra med sig . Vad Jack Hall dock underskattar är när denna uppvärmning ska ske och hur snabbt den kommer utvecklas.

Det visar sig så efter en tid att han hade rätt (surprise!) och jorden får uppleva ett riktigt jävla katastrofalt globalt oväder. Det hela utvecklar sig till ett familjedrama då Jacks son råkar befinna sig i en annan stad. Jack beger sig ut på jakt efter honom.

Filmen är i mitt tycke bara rent av dålig, iget jag skulle rekommendera om man inte råkar ha en bisarr fascination för denna typ av familjedrama-katastroffilmer (finns en hel hög för den som är sugen på att nörda in sig). Dock har filmen ett visst underhållningsvärde där karaktärer springer ifrån kyla, jagas av förrymda vargar och riktigt snygga flyg- och stadsscener i ett krossat och fruset New York. Dessutom förekommer bokbränning. Men ptja själva handlingen känns tillrättalagt övermustig och förutsägbar och ge mig fan på att dom också lyckas pressa in ett ”lyckligt slut” trots att att nästan alla människor dör och alla städer förstörs. Jag tror helt klart filmen hade fått ett uppsving av ett olyckligt eller tragiskt slut, eller för den delen bara någon slags intressant tvist men The Day After Tomorrow är så linjär en film kan vara.

I någon mening tycker jag att det måste finnas ett element av hopplöshet i post-apokalyps, utan detta så blir det bara platt och tråkigt om man inte löser det på något annat smart sätt med humor eller liknande förstås. Men i The Day After Tomorrow tror man inte för en sekund att det kommer sluta illa eller att familjen kommer för evigt splittras eller dö. Allt är självklart från början till slut. Detta gör väl sig säkert bra i staterna då man enligt mina fördomar verkar ha en större besatthet utav den odelbara kärnfamiljen. Men budskapet om att familjebanden håller trots allt världen faller samman är ju iofs mycket tilltalande men gör sig inte så bra i denna genre enligt mig.

Men visst måste det finnas plats för mirakel men man får i mitt tycke göra det med lite finess.

Anledningen att jag rage:ar lite extra är för att detta ändå är en storproduktion med en massiv budget, man får klaga lite extra då.

Min slutsats blir väl att den bitvis är lite kul och snygg men den blir aldrig särskilt bra. Kanske vore bättre om man vore bakfull och skör eller några år yngre. På plussidan så är det roligt att den utspelar sig i extrem kyla och snö (något som inte är helt vanligt i post-apokalyptisk film) och jag faktiskt får erkänna att den är miljömässigt rätt snygg.

Kanske ska skriva om 2012 och Independence Day medans jag ändå är igång?

~ av Jonas på 2012/01/22.

Kommentera

 
