2012

Jag kunde inte hålla mig efter att ha skrivit om The Day After Tomorrow. Men med tanke på vilket år det faktiskt är nu kanske det är relevant.

År 2009 kom filmen 2012 ut och Roland Emmerich tog tillfället i akt försöka skrämma upp oss hederliga vanliga jordbor ytterligare fram emot domedagen som tydligen ska ske senare i år. Jag vill minnas att den hajpades riktigt rejält men att många blev besvikna. För mig tog det ett tag innan jag såg den, ångrar i efterhand min snålhet att jag inte gick och såg den på bio då det var aktuellt. Men eftersom jag väntade ett bra tag med att se 2012 så var mina förväntningar verkligen botten,blev jag såklart positivt överraskad jämfört med mina låga förväntningar.

Även om man kanske kan få leva i en mysig ignorans gällande filmers verklighetskoppling så kan googlingen ”2012 movie + science” vara underhållande. Enligt svenska wikipedia: ”NASA har utsett 2012 till världens mest orimliga film genom tiderna. På grund av den stora mängden frågor NASA fick efter filmens premiär, var de tvungna att skapa en speciell webbsida för att motarbeta myterna om jordens undergång.”

Handlingen kan i kort beskrivas som följande:

Dr Adrian Helmsley avär en vital individ i ett världsomspännande nätverk av geofysiker och geologer som undersöker effekten av solstormars radioaktivitet på jordskorpan och upptäcker till allas fasa att jordens inre kärna inom kort kommer hettas upp! Han försöker varna USA: s president Thomas Wilson att jordskorpan kommer att bli oroväckande instabil och att han omgående måste förbereda en plan för homo sapiens fortsatta överlevnad. Samtidigt snubblar författare Jackson Curtis över samma information och en konspiratorisk radiopratare skriker ut farhågor om maya-kalenderns uppfyllande profetior.

Medan världens ledare  i all hemlighet bygger en ”Ark” för komma undan och överleva den annalkande katastrofen kämpar Curtis för att finna ett sätt att rädda sin familj. Under tiden början världen braka åt helvete på alla sätt möjliga.

Som ni märker är det i princip The Day after Tomorrow fast allt är 100x brutalare och mer omfattande.  Just nu har den 5.8 på imdb och jag kan tycka att det är lite väl generöst. Men jag ska väl inte heller sticka under stol med att den har ett ganska högt underhållningsvärde

Trots den fullständiga apokalypsen, det är inte några tarvliga fjuttiga kärnvapen som faller här utan världen går verkligen sönder bokstavligen så fixar amerikanarna biffen så att säga och vår fortsatta överlevnad är tydligen ett faktum.

Den egentligen enda anledningen att se denna film är att alla scener när världen faller samman är sjukt snygga och att den galna konspirationsradioprataren är lite småkul men annars vettefan. Misstänker dock att det kommer bli en kultfilm om typ 30 år. För er som inte har sett den vill jag dock poängtera att det egentligen inte alls är en post-apokalyptisk film i den meningen i att väldigt lite av filmen faktiskt utspelar sig efter att världen har gått under utan 2012 placeras i facket gammal hederlig katastroffilm.

Obs, se ej utan öl.

~ av Jonas på 2012/01/25.

4 svar to “2012”

  1. Kortare synopsis:

    Allt exploderar. Barnen klarar sig.

  2. Det får mig att tänka på en apdålig film med Nicholas Cage (Vilken chock va)! Kommer inte ihåg vad den handlar om mer än att allt går åt helvete och han skickar iväg barn i någon form av rymdskepp!

    • Tror jag inte har sett den, kikade lite på imdb men han har ju varit med i så mycket att det var omöjligt. Låter som en film i min smak iaf! 😀

Kommentera

 
