Ultra Warrior

Back to basics.

Minst hälften av poängen med den här bloggen är ju trots allt att tipsa allmänheten om fantastisk b-film, då duger inte Wall-E eller 2012.

Ultra Warrior är en film som störtseriösa filmintresserade personer kommer skrika av fasa inför och vi b-films fantaster hylla till skyarna.

Denna film såg dagens ljus år 1990 och regisserades av Augusto Tamayo San Román och Kevin Tent med manus av Len Jenkin och Dan Kleinman. Större delen av filmen verkar ha spelats in i Peru och man kan väl säga att den inte blev någon större hit och med sitt mycket blygsamma betyg på imdb tror jag heller den inte lockar allt för många till att se den men jag vill slå ett slag för denna film och om möjligt ge den en smula upprättelse.

Vad sägs om förtryckta mutanter, radioaktiva underjordskannibaler med stora vita kalufser, robotpoliser, påhittade värdefulla ämnen, obligatoriska assnygga post-apokalypsfordon, fyrbröstade fagra mutantkvinnor, undervattensgruvor, facistiska småstater, våldsamma gäng med motorcyklar som föredrar att hugga av folk på mitten (vertikalt), kolonisering av mars, mäktiga spirituella ledare, rymdrebeller, utomjordiskt krig, aliens från parallella universum med vapen som omvandlar planeter till stjärnor och inte minst en rejäl dos sex och romantik?

För er som är bevandrade i b-post-apokalyps, gärna från Italien mellan 80 – 86 känner väl igen receptet och denna film kommer utan tvekan falla er i smaken, för er övriga så är Ultra Warrior en utmärkt introduktion till denna fantastiska värld.

Själva handlingen kan väl beskrivas som att huvudkaraktären Kenner som spelas av Dack Rambo som tyvärr dog i AIDS för ett par år sen, far omkring i den radioaktiva öknen år 2058 i jakt på zirconium som hans arbetsgivare måste ha för att kunna bygga grymma bomber och upprätthålla ett viktigt planetariskt försvarsvapensystem, han börjar hänga med några mutanter och lyckas hamna i luven med ett brutalt gäng som styrs av den obarmhärtige Bishop och konflikten dras upp till bokstavligen utomjordiska proportioner.

När jag såg Ultra Warrior slogs jag av hur random allt i handlingen verkade vara och efter lite research visar det sig att en hel del av materialet i filmen bara rakt av är taget från ett gäng andra filmer (Lords of the Deep, Crimezone, Battletruck, Battle Beyond the Stars, Wheels of Fire och Dune Warriors) och därför är det inte så konstigt att alla monologer känns lite ihopklippta och tagna ur sina respektive sammanhang. Till exempel finns en mycket humoristisk sexscen där huvudkaraktären plötsligt får en frisyr. Jag tycker dock att detta bara är roligt och positivt och bidrar till den hektiska-kaotiska-wtf-over-the-top-känslan. För ska man beskriva denna film i korthet så är ”over the top” ganska korrekt.

Men man får väl också tänka på att filmen egentligen inte gör några anspråk på att vara djup, tänkvärd eller ens seriöst så vitt jag kan se och går man in med någon annan inställning blir man nog besviken. Jag gillade den otroligt mycket, men så älskar jag b-film också.

Jag tror faktiskt att Ultra Warrior är en av dom mest spektakulära filmerna jag har sett inom post-apokalyptisk film just för att den har ALLT tillochmed rymdstrider.

Nog är det en b-film alltid men inte förtjänar den bara ett fjuttigt 1 i betyg imdb.

Vill ni bli fullständigt hänförda i 81 fullspäckade minuter, se den!

Dock verkar den vara lite halvknivig att få tag på i fysiskt format, men jag tror inte Augusto Tamayo San Román och Kevin Tent kommer gråta blod om man vänder sig till Cinemageddon eller liknande i detta fall.

Oavsett vad ni kommer tycka om denna film kommer ni inte lämnas oberörda när sluttexterna rullar in.

~ av Jonas på 2012/01/29.

2 svar to “Ultra Warrior”

  1. Shit, jag trodde jag var ensam! Det finns alltså andra människor som samlar på postapokalyptiska b-filmer?

    • Du är definitivt inte ensam! Även om det för min del mest har blivit PA-böcker den senaste tiden. Får nog smita emellan med lite grym b-film.

Kommentera

 
