Roadside Picnic av Arkady och Boris Strugatsky

Jag har ganska nyss precis läst ut Roadside Picnic som är författad av bröderna Arkady och Boris Strugatsky. Roadside Picnic måste man ha läst eller åtminstone känna till om man är något så när intresserad av science fiction, man får nog faktiskt säga att det är lite utav en klassiker.

Lite beroende på vilken tolkning man väljer att använda sig av så är faktiskt inte detta än regelrät post-apokalyps bok, världen har så vitt jag förstår det inte riktigt gått under så som vi är vana vid det i denna genre. Dock har boken betytt väldigt mycket för genren i sin helhet och inte minst i och med filmen Stalker (1979) regisserad av Andrei Tarkovsky  och spelserien men samma namn. Men med lite god vilja så kanske man kan se det som någon slags lokal post-apokalyps/katastrof fast avant-grade-esoterisk-UFO-science-fiction kanske är en mer passande benämning om man nu ska bekymra sig om sådant.

Boken är väldigt kort, strax över 100 sidor och mycket lättsam och lättläst trots det i mitt tycke  utmärkande typiskt ryska malande berättandet. Jag kan ingen ryska men jag kan tänka mig att detta är en sådan bok där lite utav stämningen går förlorad i översättningen så om man behärskar ryska så tror jag att det kan vara värt att läsa den på originalspråket.

Det hela utspelar sig i en värld där en utomjordisk ras (eventuellt) besökt jorden i sex olika zoner som är fullspäckade med mystiska artefakter och fenomen som vänder uppochned på vår vetenskapliga världsbild. Dock är det endast ett antagande att utomjordingar varit på besök och orsakat allt det konstiga som händer i dessa zoner. Egentligen vet man inte.

Världens ledare kämpar för att hålla kontroll över zonerna men så kallade stalkers, ett gäng subkulturella agorist(?)tjyvar som smyger sig in i zonerna och stjäl artefakter eller låter människor komma i kontakt med dom mystiska nästan magiska föremål som finns i dessa områden, detta sker naturligtvis i utbyte mot enorma summor pengar. Romanen utspelar sig i och kring en specifik zon i Harmont, en fiktiv stad i ett fiktivt land och vi får följa några människor under en åttaårsperiod.

Jag uppskattade Roadside Picnic väldigt mycket och den slog helt klart mina förväntningar. Jag gillar speciellt att det är så full av mystisk och att alla människor i boken blir handfallna när dom tvingas gå det okända till mötes, att nya stängda dörrar plötsligt öppnas och att gamla välgrundade vetenskapliga teorier i princip vänds utochin och uppochned. Det fantastiska är att det också på något vis känns trovärdigt och inte så billigt som det säkert låter när jag skriver om det. En trevligt trevlig bok helt enkelt.

Jag kan nästan garantera en trevlig läsupplevelse för den som ger sig i kast med denna och låt er inte avskräckas av att författarna är ryssar. För den som gillade mystiken i Metro 203* kommer nog denna gå hem!

~ av Jonas på 2012/02/27.

Kommentera

 
